Po svečio vizito – netikėti „peršalimo“ simptomai mokyklos atmosferoje

Balandžio 6 d. Rokiškio r. Juodupės gimnazijoje viešėjo režisierius, projekto „Vilnius Temperature“ kūrėjas Saulius Baradinskas. (Vizitas buvo suderintas balandžio 7 d., kad kuo mažiau nukentėtų ugdymo procesas, buvo sukeistos pamokos, tačiau Saulius, sumaišęs dienas, atvyko diena anksčiau, teko mokinius sukviesti susitikimui neplanuotai). Susitikimas truko 1 pamoką. S. Baradinskas kalbėjo apie tikslo siekimą, vertybes, savo patirtį mokykloje. Vaikams tokie susitikimai tikrai svarbūs ir reikalingi, juolab, kad mūsų mokyklos vaikai rečiau mato didžiųjų miestų gyvenimą.

Vis dėlto susitikimo tonas nuliūdino. Dalis susitikime dalyvavusių mokinių susidomėjo jaunu, perspektyviu menininku, laisvai bendraujančiu, nebijančiu kalbėti apie aktualias problemas. Tačiau S. Baradinskas savo kalboje keletą kartų vartojo keiksmažodžius, o mokykla deda daug pastangų, kad vaikai išmoktų pagarbiai bendrauti, savo kalboje nevartoti necenzūrinių žodžių. Liūdna, kai jaunas žmogus, norėdamas pigiai patraukti vaikus, tai daro kultūringam žmogui netinkamu žodynu (kai kurie abiturientai pačius ,,riebiausius“ net suskaičiavo).

Baigiantis susitikimui Saulius pasiūlė pasikalbėti su norinčiais individualiai pabendrauti mokiniais. Pasikalbėti panoro pora mokinių, jie užtruko apie valandą.

Atrodytų nieko keista, bet labiausiai pritrenkė S. Baradinsko elgesys po pokalbių su vaikais. Pasibaigus susitikimams Saulius Baradinskas nufilmavo ir į savo Facebook paskyrą įkėlė tiesioginį vaizdo reportažą apie savo vizitą mokykloje, tiksliau, savo emocijas, kurias sukėlė vizitas. Nuomonę turėti nėra nusikaltimas. Gal tų dviejų mokinių pasisakymai galėjo kiek nustebinti svečią, bet abu vaikus mokykla žino ir jau senokai ieško būdų, kaip jiems padėti. Tačiau keista, kaip svečias nesuvokia, kad savo tariamu atvirumu įskaudino ir pažemino būtent tuos mokinius, kurie jam atsivėrė. Toks S. Baradinsko elgesys – nedovanotinas ir grubus. Po šios pigios atvirumo akimirkos daugelis mokinių sukilo ir pasipiktino, nes jie nesijaučia besimokantys tokioje mokykloje, kokią piešia svečias.

Reaguodami į tokią situaciją ir sukeltas emocijas, norime visą mokyklos bendruomenę informuoti, kad pažįstame savo vaikus ir žinome jų problemas. Taip, mokykla neturi vaikų psichiatro (jo nėra nei vienoje Lietuvos mokykloje), gal trūksta psichologo pagalbos, bet yra socialinis pedagogas ir visas kolektyvas, kuris yra pasirengęs bet kuriuo metu padėti vaikui mokykloje. Vaikai tikrai gali kreiptis pagalbos ir su bet kuriuo iš jų bus pasikalbėta, jeigu tik bus poreikis. Esame tikri, kad nesame nusipelnę tokių riebių keiksmažodžių, kuriuos kaip mokyklos apibūdinimą sau leidžia minėtas svečias.

S. Baradinsko vizitas sukėlė daugybę emocijų visai mokyklos bendruomenei. Maloniai priėmę svečią, likome tarsi ištepti. Ištepti neetiško elgesio ir nepagarbios retorikos tiek bendraujant su mokiniais, tiek riebiai iškeikiant mokyklą. Kaip jaustis vaikams, kurie apie mokyklą galvoja gerai ir džiaugiasi buvimu joje? Kaip jaustis vaikų tėvams, kurie tikisi leidžiantys vaiką į mokyklą, kurioje stengiamasi dėl jų vaikų? Belieka tikėtis, kad S. Baradinsko siužetas internete nesulauks didelio populiarumo, o gal net jį patį pasmerks už tokį atvirumą.

Savo vaikus ir jų tėvelius norime patikinti, kad mokykla ir toliau rūpinsis visų vaikų saugumu, dės visas įmanomas pastangas, kad vieno svečio sukelta krizė turėtų mokiniams kuo mažesnes pasekmes. Nors nėra galimybių turėti visas pagalbos mokiniui pajėgas vienoje mokykloje, bet pasistengsime, kad dėl sukelto incidento nenukentėtų nė vienas vaikas.

Kreipiamės ir į vaikus bei prašome pagalbos. Jeigu socialiniuose tinkluose susidursite su šia situacija, toliau joje nedalyvaukite ir pasilikite nuošalyje. Nespauskite „Patinka“ ar „Dalintis“. Tų, kurie nepažįsta mūsų mokyklos, neįtikinsite savo teisumu, o teisintis dėl netinkamo svečio elgesio jūs neturite ir net neprivalote. Svečias, neturėdamas jokių psichologijos žinių ir įgūdžių, padarė grubius pažeidimus atskleisdamas informaciją, kuri leidžia identifikuoti vaikų tapatybes, Vaikai juo pasitikėjo ir bendravo, bet toks nejautrus ir nesąžiningas S. Baradinsko elgesys tegul lieka jo sąžinei. Jeigu kils noras pasidalinti savo išgyvenimais ir emocijomis dėl susidariusios situacijos, kreipkitės į bet kurį mokyklos mokytoją, kuriuo jūs pasitikite labiausiai, ir mes tikrai padėsime.

Vaikų ir tėvų prašome neieškoti kaltų šioje situacijoje. Mokykla taip pat neketina imtis teisinių priemonių nubausti svečią, nors jo elgesys pažeidė daugybę mokyklos vidaus taisyklių ir gal net būtų galima rasti įstatymų pažeidimų. Visi mes bendromis pastangomis stengsimės suvaldyti šią situaciją ir kursime geresnius tarpusavio santykius. Tegul tai bus mums visiems pamoka ateičiai, kad į mokyklą ateiti ir bendrauti su vaikais tikrai gali ne kiekvienas panorėjęs. Taip pat įspėjame kitas Lietuvos mokyklas, kad būtų atsargūs su tokiais „mesijais“, galinčiais sugadinti mokymosi bendruomenės nuotaikas ir nesuvokiančiais, jog tai prastina ir akademinius pasiekimus.